Confectionarea rotativelor – Calaretul

Calaretul este componentea rotativei care sustine paleta si culiseaza in jurul axului rotativei. Multi dintre cei care au incercat sa isi construiasca singuri rotativele s-au lovit de problema confectionarii calaretului. In acest articol vom exemplifica mai multe metode de confectionare. Voi trebuie sa alegeti metoda care vi se pare mai usoara si care o sa va multumeasca . Pentru a usura constructia, pentru acest articol eu am folosit dimensiuni mai mari la confectionarea calaretului, dar voi trebuie sa folositi dimensiuni mai mici pentru o functionare corecta.

Metoda 1. Calaretul este facut din sarma (cupru, alama … etc) .

Scule necesare:

  •  Sarma cupru 
  •  Cleste pentru taiat sarma
  •  Dorn ascutit 
  •  Menghina
  •  Ciocan
  •  Cleste cu falci rotunde

Taiati 1 cm de sarma.

Piliti capetele sarmei.

Introduceti capete in menghina si stangeti menghina pana capetele se turtesc . Nu trebuie sa fie foarte turtite . Puteti sa turtiti capetele si cu ajutorul unu dorn cu varful plat.

Asa va arata sarma dupa ce au fost turtite capetele.

Cu un dorn ascutit strapungeti capetele pe o parte si pe alta pana cand obtineti gaurile cu dimensiunile de care aveti nevoie. Puteti foarte simplu sa folositi si o bormasina cu un burghiu foarte subtire 0.8mm – 1mm.

Asa vor arata gaurile care au fost facute cu ajutorul dornului.

Piliti capetele .

Cu ajutorul unu cleste cu falci rotunde indoiti sarma pana cand va avea forma dorita.

Asa va arata calaretul .

Metoda 2.  Calaretul este facut din tabla . Eu am folosit o tabla de inox destul de tare si mi-a creat ceva probleme. Recomand folosirea unei table mai subtiri dar suficienta de tare cat sa nu indoaie in timpul folosirii.

Scule necesare:

  • Tabla de inox
  • Foarfeca pentru taiat tabla
  • Dorn ascutit
  • Bormasina
  • Burghiu (0.8 – 1 mm)
  • Pila pentru metal
  • Patent cu falci rotunde
  • Menghina

Cu ajutorul dornului punctati pentru 2 gauri , iar distanta dintre ele va fi de 1cm. Distanta dintre gauri variaza in functie de marimea calaretului, iar aceasta distanta se va determina prin incercari, sau calcule (mai bine prin incercari)

Gauriti . Eu am folosit pentru acest articol un burghiu foarte mare (de 1.5 mm cred) pentru ca nu am avut disponibil unu mai mic , dar voi trebuie sa folositi burghie mici pentru o functionare corecta a calaretului: 0.8 – 1mm.

Decupati tabla.

In cazul ca este nevoie de un calaret mai subtire, piliti intre gauri pana obtineti grosimea dorita.

Cu ajutorul unui patent cu falci rotunde indoiti tabla pentru a obtine forma calaretului.

Asa va arata calaretul.

Metoda 3. Vom construi un calaret din sarma otelita la care se poate schimba paleta .Acest tip de calaret ne ofera un avantaj foarte mare deoarece putem sa schimbam paletele pentru a incerca diferite nuante si culori. Avem insa si un dezavantaj : suprafata de contact dinte calaret si axul rotativei este mai mare , iar acest lucru inseamna o forta de frecare mai mare si invartirea paletei va fi putin incetinita .

Scule necesare:

  • Sarma otelita
  • Ac de cusut
  • Cleste pentru taiat sarma
  • Patent 
  • Menghina

Sarma trebuie sa fie bobinata pe acul de cusut . Acul va fi putin mai gros decat axul rotativei. In cazul nostru sarma este mai groasa decat acul de cusut si in momentul cand le prindem pe amandoua in menghina, sarma o sa fie prinsa bine iar acul de cusut o sa cada din menghina deoarece este mai subtire ca sarma. Pentru a rezolva aceasta problema trebuie sa luam o bucata de hartie si sa o infasuram in jurul acului . In acest fel acul de cusut fi si el prins foarte bine in menghina. In cazul in care sarma este mai subtire decat acul de cusut, atunci hartia o vom infasura pe capatul sarmei.

Prindeti in menghina acul in partea de jos, iar sarma care trebuie sa fie bobinata in jurul acului, o prindeti deasupra acului.

Bobinati (infasurati) sarma in jurul acului pana obtineti o lungime de 0.5 – 1 cm (in functie de marimea calaretului) .

Indoiti sarma paralel cu corpul calaretul lasand o distanta de cativa milimetri cum se vede in poza de mai sus.

ndoiti iarasi sarma in partea opusa paralel cu corpul calaretului.

Taiati surplusul de sarma.

Asa va arata calaretul .

Aceasta este pozitia corecta in care va sta paleta.

Am incercat si confectionarea calaretului format doua parti pliate , exact ca cele care sunt folosite la rotativele Mepps, dar rezultatul a fost nereusit  si o sa va prezint aceasta metoda in viitor cand o voi adauga acestui articol.
          Personal cred ca nu se merita efortul pentru a confectiona calareti . Este un efort mult prea mare avand in vedere ca puteti sa comandati de pe Cabelas.com un set de 500 de calareti care va vor ajunge toata viata in cazul in care confectionati rotative pentru uz personal si pentru prieteni . Pretul este unul foarte bun (cateva sute de lei vechi pentru un calaret). In poza de mai jos puteti sa vedeti cativa calareti cumparati de pe Cabelas.

aca aveti intrebari sau vreti sa discutati despre constructia rotativelor va asteptam pe forum

sursa: pil.ro

Share daca ti-a placut

Poate te intereseaza si:

Daca ai de facut completari sau nu esti de acord scrie-ne